Om Sydafrikanska Vinklubben

”Man får vad man betalar för” är ju ett populärt uttryck. Jag är inte den som är snål, utan vet jag att jag får kvalitet eller bra service, så betalar jag gärna. Jag handlar gärna i butik, även om jag kan få samma vara billigare på nätet. Jag vill känna på varan, få en relation till säljaren, få service och vill inbilla mig att genom att handla i vanliga butiker, så kommer de att finnas kvar så att all shopping inte förvisas till Internet eller gigantiska shoppingcentra och kejdor utanför staden.

Men ibland har man inget val – den vara du vill ha finns bara på nätet. I mitt fall är det svagheten för sydafrikanska viner som gjorde mig till kund på Sydafrikanska Vinklubben. Plötsligt kunde jag, med tre månaders utlovad leveranstid, få hem de viner jag gillar (klubben har många, många gårdar i sitt utbud) till bra pris. Inte alltid billigare än Systemet, men jag kunde få viner Systembolaget inte hade i sitt utbud alls.

Hur som helst, jag gjorde min första beställning på 23/11 2010 – vinet levererades i två omgångar – första delen försenad med någon månad (okej), resten efter ytterligare en månad (mindre okej).
Beställning två gjordes i december 2010 via vän som också är medlem, eftersom jag själv skulle vara i Sydafrika under den beräknade leveranstiden. Jag hade lika gärna kunnat vara hemma, för den kom ca två månader efter att jag kommit hem, våren 2011.
Beställning tre gjordes i januari 2011. Visst märks det att jag har tålamod och hög toleransnivå? Men, än en gång skulle jag vara i Sydafrika under leveranstiden – så jag fick faktiskt låta en kollega stå som mottagare av vinet. Hade lika gärna kunnat låta det stå oförändrat – för vinet kom återigen försenat, en del någon gång i maj 2011 (två månader efter att jag kommit hem) och del två någon gång i juli/augusti. Inte okej.

Men, klubben hade fortfarande viner jag ville ha så efter kontakt med kundtjänst utlovades att beställningssystemet skulle göras om med ett restnoteringssystem som skulle tala om ifall ett beställt vin var slut så att man fick välja ett annat eller återbetalning. Jag väntade ändå till november 2011 innan jag gjorde min fjärde, och tills vidare sista, beställning – för nu hade klubben gjort om systemet och lovade en skärning i informationsflödet. Vinet skulle levereras i mars, men vis av erfarenheten räknade jag kallt med leverans i mars-april månad – förhoppningsvis lagom till min födelsedag 12/5.
Enligt klubbens hemsida gick ett fartyg med november månads beställning från Kapstaden 7/4 och till varje leverans finns (ska finnas) en Excellista med vilka beställningar som är ombord. Just denna sändning hade ingen länk till Excellistan. Men jag tänkte att ”vad tusan, ni är fartyget i hamn i Europa och vinet hos Bring i Jönköping enligt hemsidan. Bara att vänta lite till.”

Så, den 11/4 mailade jag klubben och frågade efter listan.
Inget svar.
Den 24/4 skapade jag ett ärende (de kallar det ”ticket”) via klubbens hemsida och frågade efter svar på mailet om listan.
Den 26/4 får jag ett svar:

Hej Manne,
Då vi har ett högt tryck på vår kundtjänst och samtidigt priorieterar detta system när det gäller leveransförfrågningar har vi idag lång svars tid i vår mail. Därför har du inte fått svar från oss förr.
Din order 48683 planeras att lämna oss här i Sydafrika med nästa ordinarie sändning som beräknas lämna oss i början av maj. Varför vi inte har skickat dina viner förr är för att vi inte har fått in dina beställda viner från vingårdarna.

Med vänlig hälsning

(blankat namn)
Kundtjänst
Sydafrikanska Vinklubben

Detta innebär leverans tidigast i juli-augusti! Troligen augusti med tanke på att klubben har kreditproblem med Bring då de spräckt sin kreditlimit – detta trots att vi kunder betalar vinerna i förskott vid beställning. Inte okej.

Jag svarade samma dag:

Hej (blankat namn),

Tack för svaret, men det är inte riktigt tillfredsställande – jag förstår att ni inte kan skicka viner ni inte fått från vingårdarna, men enligt det nya ordersystemet så skulle man få besked att ett visst vin är restnoterat och att man då fick välja återbetalning för det vinet, eller beställa ett annat. November månads beställningar skulle vara levererade i februari var det sagt enligt den tidigare informationen på hemsidan, visserligen med reservation för slutförsäljning/restnotering som man som kund skulle meddelas om.
Eftersom jag hittills inte hade fått någon beställning i tid (min första tror jag tog ett år innan jag hade fått allt), räknade jag med 2-3 månaders extra leveranstid utöver de tre utlovade månaderna = leverans i april-maj. Jag ska ha en vinkväll 12/5 (min födelsedag, dessutom) och det var det jag hade tänkt använda en del av vinerna till (jag jobbar med resor till just Sydafrika, därav det stora intresset för sydafrikanska viner).
Summa summarum kommer vinerna alltså att skeppas till mig i maj, med förväntad ankomst juli-augusti, ca 8-9 månader efter beställning istället för preliminära 3 månader. Jag kommer inte att yrka på någon kompensation, återbetalning eller dylikt. Däremot kommer detta att vara min sista beställning på Sydafrikanska Vinklubben och jag kommer inte heller att rekommendera er varken till kollegor, vänner eller kunder.
MVH, Manne

Imorse (2/5) kom ett svar:

Hej Manne,
Jag förstår givetvis din irritation och besvikelse för den sena leveranstiden. Faktum är att vi fortfarande dras med det gamla restordersystemet som har resulterat till den situation vi har idag. Vi jobbar väldigt hårt på kundtjänst och företagsledningen för att lösa dessa problem och jag kan försäkra dig att så fort vi har detta gamla restordersystem ur världen kommer leveranstiden bli naturligtvis bättre, och mer tillfredsställd för dig som kund.
Vi beklagar återigen denna försening och uteblivna information.

Mvh (blankat namn, inte samma som svarat tidigare)

Så vad gör man? Jag vill inte avbeställa (osäkert om det ens går), utan jag vill ha vinet. Det är bara att vänta, och varna andra för att köpa hos ett högst oseriöst företag som inte ens ids meddela sina kunder att de inte kan leverera, eller leverera i tid.
Dags att leta upp något annat. Eller starta en egen vinimport som inte bara satsar på de dyraste vinerna?
Sydafrikanska Vinklubben har väldigt många missnöjda kunder på sin Facebook-sida – de levererar visserligen, men vissa har fått vänta i över ett år för att få sitt vin.

Ja just det – jag kanske bara är en liten kund då jag ”bara” handlat för runt 10 500 kr fördelat på fyra beställningar där den minsta ligger på ca 2 300 kr.

Det här inlägget postades i Newsroll. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *