Den fria marknaden är fel ibland

Alla tar sig vid något tillfälle från A till B och ska man ta sig längre än man orkar gå eller cykla, så är det fyra olika sätt man kan resa på, beroende på destination. Vissa färmedel överlappar varandra, du kan t.ex. åka buss, tåg eller flyg till Berlin men åka buss till Bahamas blir lite svårt.

Flyget kan du boka 11 månader i förväg, ibland ännu tidigigare beroende på flygbolag och rutt. Bussen går vanligtvis att boka ca ett halvår i förväg. Bilen kan du ta när som helst. Ska du kryssa i Karibien, så kan du boka din kryssning långt, långt i förväg. Men ska du åka tåg från Helsingborg till Stockholm i december, och vill boka redan i september för att vara ute i god tid, så tar det stopp. ”Datumet kan vara utanför tidtabellsperioden”.
Alltså går det inte att boka tåg tre månader i förväg inom Sverige.
Däremot går det alldeles utmärkt att boka flyg med t.ex. SAS för 969 kr inkl skatter från Ängelholm, då Helsingborg inte har en egen flygplats.
Eller med Malmö Aviation för 815 kr från Sturup.

Men jag vill ju åka tåg! Det är trevligare och man behöver inte åka ut till en flygplats, köa för säkerhetskontroll, vänta på bagaget och åka in till stan från Aranda/Bromma – jag vill hamna mitt i stan!
Jodå, du kan boka tåget. 3 månader minus 7 dagar i förväg, tidigast. För från 292 kr, fantastiskt pris. Men jag måste vänta en vecka innan jag kan boka det. Då är risken att det inte längre finns plats till det priset, men den dyraste tågbiljetten kostar ändå 1 495 kr på den sträckan, i första klass.

Jag har frågat SJ, som vi samarbetar med för tågresor till Prag, varför det inte är längre framförhållning i schemaläggningen; ofta har jag kunder, men kan inte erbjuda tåg då det är antingen inte bokningsbart ännu (kunder köper inte en resa baserad på ”kanske”, inte heller säljer jag såna resor), eller att man måste betala biljetterna omgående och de kostar 100 % att avboka. Att det kostar 100 % att avboka är inget problem, det finns olika avbeställningsskydd att erbjuda kunden. Men finns tåget inte bokningsbart, så blir det ju ingen försäljning.
Frågan återstår – varför går det inte att boka ett år, ett halvår eller fyra månader innan avresa?
Svaret hänger ihop med avreleringen. Det är olika bolag som äger olika delar av järnvägarna. Olika bolag äger olika tågset. Olika bolag sköter själva linjen. Alla dessa ska komma överens och förhandla med varandra, med mycket kort framförhållning.

Jag anser att infrastruktur ska vara statlig – staten ska äga och driva sådant som väg- och järnvägsnät, det berömda kopparnätet som Telia håller i – sedan kan det få finnas olika operatörer som erbjuder sina tjänster inom respektive del av infrastrukturen. Alla får samma ”licensavgift” av staten och kan därmed konkurrera med service och priser satta efter vad det faktiskt kostar att driva t.ex. ett tåg, och vad operatören vill tjäna.

Men jag är å andra sidan en idealist i grunden så det hade säkert inte fungerat ändå.

Det här inlägget postades i Newsroll. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *